plastkristall


Hos en lågpriskedja ser jag nytillverkningar av den kanna som jag tycker så mycket om när den dyker upp på jobbet. Det finns något smått ironiskt över kannan. Lite med glimten i ögat imiterar den kristall, i plast. Sån gladlynt formgivning gillar jag!
Hos nationalmuseum hittar jag följande bakgrund till kannan...

Plasttillbringare som imiterar kristall Stockholms plastindustri (SPI) hörde till de otal plastfabriker som fanns under 1950–60-talet. Företaget startades av Edgar Pank som kommit till Sverige från Baltikum som flykting under andra världskriget. Pank började i liten skala, men efterfrågan var stor på hushållsprodukter i plast och fabriken kunde växa. År 1957 fanns ca 700 företag anslutna till branschorganisationen Svenska Plastföreningen. En riktig långlivare i SPI:s sortiment var tillbringaren i ”kristallplast”, eller styrenplast som materialet egentligen heter. Den började tillverkas vid mitten av 50-talet och tillverkas fortfarande, långt efter att SPI slutat tillverka konsumentprodukter. Vem har inte hållit tillbringaren i sin hand? Den står där, på skolbespisningar, lunchhak och pizzerior, med blandsaft eller kranvatten. En av dessa anonyma plastprodukter som omger oss och som vi inte reflekterar över. En av plastmaterialets egenskaper är att det kan imitera andra material. Under lång tid har plasten blivit utskälld för denna egenskap. ”Vad är plastens själ?” har man frågat sig. Svaret är inte givet. Kanske är denna unika egenskap att kunna imitera plastens själ?

Läs mer på:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback