Kläder och textilier

Tips och råd när du handlar kläder och textilier second hand...

- Om du handlar i en butik brukar de flesta kläder vara tvättade och genomgångna men kolla ända noga efter fläckar, att sömmarna ser okej ut och att resåren inte är gammal och har torkat. Fläckar är inte lätt att veta om man får bort men om inte prislappen är för stor kan det ju vara värt att chansa. Går de inte bort kanske man kan färga plagget eller sy om på nåt vis. Jag hittade en jätteschysst 70- tals jacka till min minsting men den hade en liten fläck precis vid bröstet som inte gick bort men jag köpte en fin pin som jag fäste där och jackan blev till och med snyggare!

- Om man som jag har en förkärlek för tyger med fina mönster som  man kan ha på väggen så är second hand butiker en guldgruva! Jag byter gärn och ofta ut tygerna på mina väggar några gånger per år och tycker om att ha mycket att välj på. Om man är på jakt efter gardiner, dukar eller bara tyg till en ny kjol så är mitt tips att man tänker på REMAKE! Varför inte sy om en fin duk till en söt gardinkappa eller göra en väska av en gammal vaxduk? Kostnaderna blir ofta minimala och man har kul på kuppen! Finaste barnlakanen får man av ett färgglatt påslakan från 70-talet som man lätt syr om.
Håll utkik efter fler REMAKE- tips i bloggen...

-Att handla textilier second hand är mycket mer miljövänligt än att handla dem nya. Om du köper en återanvänd tröja så sparar du 97% av den energi som hade gått åt om du hade köpt den ny. Det är ett riktigt bra skäl till att handla second hand! Efter klädköpet finns det mycket man kan göra för att minska miljöbelastningen.Tvätta bort fläckar med en fuktig trasa och tvätta inte plaggen oftare än nödvändigt. Fyll tvättmaskinen ordentligt och använd miljömärkt tvättmedel i rätt mängd. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0