Erikshjälpens "bokrea" ( gästbloggare herr Nostalgiker)

Finns det något bättre än att sjunka ned i en gammal 50-talsfåtölj med en varm kopp kaffe i ena handen och en god bok i den andra? Som svensklärare och bokmal är jag på ständig jakt efter nya berättelser som kan förflytta mig till en annan värld och få mig att glömma vardagen en stund.


Bokrean i all ära. Men Erikshjälpen är vad jag skulle kalla en året runt-bokrea med tanke på priserna och bokutbudet. Många av mina bästa bokfynd har jag inhandlat hos Erikshjälpen och jag tänkte denna vecka dela med mig av några guldkorn i bokhyllan. Först ut har vi de inbundna romanerna som i vanlig bokhandel kan kosta en hel förmögenhet men som på Erikshjälpen sällan kostar mer än femtiolappen.


Stevensons "Skattkammarön" är klassikernas klassiker bland sjörövaräventyr som knappast gör någon spänningstörstande läsare besviken. Kunde man ta sig runt jorden på 80 dagar redan under 1800-talet? Läs denna klassiker så får du svaret! Böckerna är inköpta på Erikshjälpen i Värnamo och Lund.

 

Fröken Retro lånade gladeligen ut sina danska postlådor till mig. Och mer passande bokstöd får man leta efter med tanke på H.C. Andersen-samlingen de stöder. Sliten och nött, men detta är sann litteraturhistoria och ett stycke mästerverk. All heder åt sagokungen (och Erikshjälpen i Lund som gjorde en nostalgiker lycklig)! 

 


Vad sägs om Strindberg och Söderberg? På Erikshjälpen köper du dessa för en billig penning och kan dessutom få ett vackert bokomslag på köpet! Erikshjälpens "bokrea" tack!



Medeltidstyranni i Paris eller storebrorstyranni i framtiden? "Ringaren i Notre Dame" och "1984" är två klassiker som ständigt lockar nya läsare.
Är du en av dem?


Å så lite modernare litteratur till sist... Nobelpristagaren 2007, Doris Lessing, är en läsvärd författare. "Den femte sanningen" är något att bita i, men bokmalar därute - läs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback